"За" і "проти" переходу шкіл на електронні підручники

У школах гряде net-переворот

Сьогодні одна з найбільш обговорюваних освітніх реформ - оснащення українських шкіл нетбуками або іншими пристроями для навчання. І у неї вже є свої прихильники і противники. Тому ми вирішили розібратися в усіх "за" і "проти" цього нововведення. Але спочатку розповімо докладніше про предмет суперечки.

По-перше, до цих пір немає ясності, ніж саме будуть користуватися діти. Серед варіантів - ноутбуки, нетбуки (зменшена версія ноутбука, розрахована насамперед на роботу в інтернеті), рідери (електронні книги) і планшетні комп'ютери типу IPad. "Щоб визначити, який пристрій краще підійде школярам для навчання, будуть проведені науково-дослідні роботи, - розповідає Ігор Курус , Керівник нацпроекту "Відкритий світ" (в його рамках проходить нововведення). - Вони розпочнуться десь через 2 місяці і закінчаться в липні. А потім до кінця літа буде оголошений конкурс на виробництво потрібних пристроїв для школярів ".

Читайте також: Нетбуки замінять підручники на всі 11 років, але зіпсують очі

Надхмарні перспективи. "А поки вирішується питання, з якими" електроніками "працюватимуть українські школярі, всі зусилля будуть спрямовані на підготовку наших шкіл до цього нововведення: на їх комп'ютеризацію, підключення до інтернету, навчання комп'ютерної грамотності вчителів, а також розробку і впровадження інтерактивних уроків", - розповідає керівник "Відкритого світу". Також, за його словами, в рамках проекту планується створити єдину національну освітній простір - т. Зв. інформаційне "хмара", доступ до якого і буде здійснюватися через нетбуки, ноутбуки, рідери або планшети. "В" Хмарі "будуть навчальні матеріали для школярів (електронні підручники, посібники, словники і т. Д.), Сторінка для батьків (електронний щоденник і електронний журнал) і вчителів (методичні розробки, схеми, графіки, відеоматеріали), - продовжує розповідь експерт. - у кожного з користувачів буде свій пароль для доступу до інформації. до того ж пристрій буде "зашитий" так, щоб в учнів не було доступу до "шкідливим" сайтам ".

ПІЛОТ. Вже у вересні 2011 року планується запустити на базі деяких шкіл (де є всі необхідні технічні умови для впровадження проекту) пілотний проект. Тестувати все будуть на 7-класник протягом декількох місяців. Якщо все пройде успішно, то вже в 2012 році до участі в проекті підключаться учні 6-х і 8-х класів. Після них приєднаються 5-е і 9-е класи ", - підсумовує Ігор Курус. Повна реалізація" Відкритого світу "розрахована на 5 років.

За бугра. До речі, подібні проекти вже існують в інших країнах: Росії, Грузії, Азербайджані, Великобританії, Португалії і навіть в Австралії. "Найближче український проект до австралійського, - каже Ігор Курус. - В Австралії зараз теж йде впровадження нетбуків в навчальний процес і створюють захищену шкільну мережу, що плануємо зробити і ми. Що ж до інших країн, то, наприклад, в Португалії за 2 року роздали (не безкоштовно, звичайно ж) комп'ютери 2 мільйонам школярів, а в усі школи провели 3G-інтернет. Однак вони не створювали електронний контент. у Грузії на початку цього навчального року 3000 першокласників теж отримали нетбуки, щоб працювати з ними на уроках ( до речі, грузинські вчить Еля, які пройдуть курси англійської та навчаться працювати за комп'ютером, отримають надбавку до зарплати. - Авт.) ". Якщо говорити про законодавцеві "освітніх мод" Великобританії, то там рік тому учні середньої школи міста Рітлінгтон (входить в сотню кращих середніх шкіл) у віці від 11 до 18 років отримали від навчального закладу 1400 нетбуків: учні користуються нетбуками на уроках, можуть забирати їх додому, підключатися до шкільної мережі з дому в разі хвороби, а також віддалено здавати домашнє завдання і отримувати зворотний зв'язок від вчителя. Обходяться нетбуки в $ 3,2 в тиждень. На таку оплату погодилося 90% батьків. Решті запропонували фінансову допомогу.

ЩО БУДЕ В нетбук?

Для школяра (поки проект розрахований на учнів 5-9 класів): електронні підручники, додаткова література, словники, задачники, а також домашні завдання. Буде доступ до інформаційних баз даних по його предмету, різним освітнім і пізнавальним порталам, можна буде спілкуватися з учителем по відеозв'язку.

Для вчителя: методичні розробки, набір відеоматеріалів, схем для проведення уроків.

Для батьків: електронний щоденник і електронний класний журнал.

Агрумент "ЗА"

Розвантаження ДЛЯ СПИНИ. "Рюкзак 5-класника важить 8 кг. Для порівняння, американський солдат спецслужби носить на собі 13 кг! А якщо все книги будуть вміщуватися в одному пристрої, то відпаде потреба тягати в школу важкі підручники", - впевнений Ігор Курус. Позитивно ставляться до можливої ​​"загибелі" важкого рюкзака і лікарі. "Я - тільки" за ", якщо діти перестануть носити такі тяжкості. Коли дитина несе портфель, навантаження йде на м'язи черевного преса, в той час як м'язи спини розслабляються. Такий м'язовий дисбаланс сприяє розвитку кіфозу", - говорить дитячий лікар-ортопед Міський дитячої клінічної лікарні №1 Віктор Машуренком. Але, з іншого боку, про повне витіснення звичайних підручників поки мова не йде. Так нам сказали в офісі проекту. До слова, Дмитро Табачник також говорив про те, що електронні підручники будуть існувати разом з паперовими, створюючи єдиний навчально-методичний комплекс. Але в будь-якому випадку рюкзаки стануть легше: хоч би за рахунок того, що не треба буде носити додаткову літературу.

НАВЧАННЯ - ЦІКАВІШЕ. Ми побували в київській школі №168, де протягом року дітки на уроках використовують нетбуки (всіх таких шкіл в Україні 44). З ними школярі працюють тільки на уроках (максимум 10-15 хвилин): проходять на них невеликі перевірочні тести і дивляться навчальні відеоролики або презентації, щоб краще засвоїти матеріал. А звичайні підручники ніхто не відміняв.

Ми потрапили на урок української літератури до 6-класникам. Вони на своїх нетбуках писали лист українському письменнику Всеволоду Нестайко, яке потім потрібно було відправити вчительці на e-mail (у кожного школяра є особистий поштову скриньку). "Мені дуже подобається працювати на нетбуці: легко, зручно, а головне - уроки стали набагато цікавіше", - говорить шестикласниця Христина Тригуб. "Звичайно, дітям цікаво. Наприклад, коли ми вивчаємо життя і творчість якогось письменника, я обов'язково готую невеликі відеотури по тому місту чи селу, де він народився. Якщо мова про якесь творі, то можу зробити відеонарізку кадрів з його екранізації ", - розповідає вчителька української мови та літератури Світлана Діденко.

БІЛЬШЕ ІНФОРМАЦІЇ. "Якщо всі школи підключать до єдиної безкоштовної мережі інтернет, учні зможуть отримати доступ до інформаційних баз даних з їхнього предмету", - говорить Ігор Курус. А за словами міністра освіти Дмитра Табачника, в електронних пристроях приблизно в 5 разів більше інформації, ніж в звичайних.

КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ. Отримавши пароль до "хмари", батьки зможуть побачити оцінки своїх чад. "Мій син 8-класник не завжди розповідає про поганих оцінках, а батьківських зборів раз в 1-1,5 місяця мені не вистачає, щоб мати об'єктивну картину його успішності. І справа навіть не в моєму бажанні контролювати сина. Просто якщо у нього будуть серйозні проблеми в навчанні, я не можу зараз вчасно допомогти йому вирішити їх ", - ділиться мама школяра Тетяна Урда. Також, як розповіла завуч школи №168 Лариса Шевчук, вчитель на своєму комп'ютері може контролювати, чим вони займаються на своїх нетбуках.

ЕКОНОМІЯ ЧАСУ. Ще в нетбуках школи №168 є програма E-learning Class. "У ній кілька цікавих функцій, - продовжує розповідати завуч. - Наприклад, педагог може завантажити туди створений ним невеличкий тест для швидкої перевірки домашнього завдання, поставивши таймер, який автоматично заблокує дії учнів, коли час минув. Одним натисканням кнопки всі тести приходять на комп'ютер вчителя, "машина" обробляє відповіді і вже через кілька хвилин у хлопців на екранах з'являється їх оцінка. Так економиться час і вчителі, і учнів.

До речі, ще одна корисна опція: можна подивитися статистику, щоб визначити, наприклад, в якому з питань допустили найбільшу кількість помилок, де найслабші місця учня (або навіть вчителі). Наприклад, мені це дуже допомагає в роботі, відразу стає зрозуміло, на яких навчальних моментах варто зупинитися більш докладно ".

МЕНШЕ ГРОШЕЙ НА ДОПЛІТЕРАТУРУ. "У нашій школі навіть вчителі скаржаться на те, що нинішні шкільні підручники з деяких предметів залишають бажати кращого, - розповідає мама двох школярів Анна Мошкова. - Наприклад, підручники з англійської мови. За ним же взагалі неможливо вчитися, там" мертва "мова! Тому наші педагоги запропонували всім батькам закупити додаткові підручники. За два комплекти довелося викласти 300 гривень. Тому, якщо в рамках цього проекту для школярів створять і розмістять хороші навчальні матеріали, то витрати на пристрій будуть виправдані ".

АВТОРИТЕТ ВЧИТЕЛЯ - ВИЩЕ. В учительському середовищі багато говорять: їм необхідно йти в ногу з часом, щоб не відставати від своїх учнів. "Сучасний учитель, який сьогодні не використовує всі можливості технічних засобів в процесі навчання, частково втрачає свій авторитет в очах учнів, перебуваючи в програшній позиції в порівнянні з" просунутими "(в технологічному плані) школярами. А прийдешнє нововведення дозволить учневі і вчителю зблизитися, бути як би на одній хвилі ", - вважає секретар Асоціації керівників шкіл міста Києва та директор Київського ліцею Людмила Паращенко.

Погоджуються з такою думкою і самі учні. "Коли я розповідаю про прочитане в інтернеті на уроці, для моєї вчительки часом ця інформація буває нової. Хотілося б, щоб вчителі були сучасніше, користувалися інтернетом і не обмежувалися викладом застарілого матеріалу", - скаржиться 9-класниця однієї з київських шкіл Оксана Ковальчук. Правда, якщо керівництво кожної шкіл не простежить за тим, щоб нетбуки все-таки впроваджувалися на уроках, пристрої можуть залишитися припадати пилом десь у стінах навчального закладу: багато вчителів - консервативні.

АРГУМЕНТИ "ПРОТИ"

УДАР ПО СІМЕЙНОГО БЮДЖЕТУ. Батьки стурбовані тим, що це ноу-хау виллється їм в копієчку. "Для нашої родини навіть кредит на покупку техпристроїв може виявитися непосильною ношею. Крім того, якщо пристрій зламається, його ж треба буде ремонтувати. А це дорого", - нарікає мама Олена Василенко.

Однак, за словами Дмитра Табачника, якщо буде обраний електронний підручник вітчизняного виробника, то ціна на нього буде в районі 2000 Грн. "А якщо буде державний безвідсотковий кредит на 5 років, погодьтеся, що 400 грн. В рік (34 грн. На місяць. - Авт.) - доступно многим", - говорить міністр. До того ж, як запевняє Ігор Курус, батьки зможуть вирішувати, купувати чи не купувати цей пристрій. "Можливо, через це доведеться навіть переформатувати класи: на ті, де працюють з нетбуками (або іншими пристроями), і ті, де навчаються без них", - пояснює керівник проекту.

БЕЗПЕКА. "Буквально місяць тому по дорозі додому зі школи мого сина обікрали. Забрали стару мобілку, яка вже на ладан дихала. Не розумію, навіщо злодієві вона знадобилася. А що ж тоді буде, якщо у школяра в портфелі буде сучасний пристрій типу нетбук? Він же стане в цьому випадку більш привабливою мішенню для злодія ", - хвилюється тато 7-класника Віктор Киричко. З цією думкою згодні і в міліції. "Так, це, звичайно, підвищує ризик того, що дитину можуть пограбувати, - вважає начальник кримінальної міліції у справах дітей МВС Україна в місті Києві Лариса Зуб. - І те, що пристрої будуть спеціально "прошиті", не зупинить злочинця. Психологія грабіжника така: перш за все він думає про те, як вкрасти те, на що він поклав око, а потім вже буде розбиратися, що можна зробити з пристроєм. Тому батькам потрібно обов'язково пояснити своїм дітям-школярам, ​​що ні в якому разі не потрібно користуватися тим же нетбуком в людному місці. До того ж найкраще носити його в звичайному рюкзаку, а не в спецсумкі, щоб нічого не видавало для злодія його наявність ".

СЯДЕ ЗІР. "Боюся, щоб не закупили неякісні пристрої, які посадять зір", - говорить Тетяна Урда. Батьківські побоювання небезпідставні. "Коли людина тривалий час працює з комп'ютером (яким би то не було), скиаскопічні м'язи не розслабляються, через що вони можуть спазмованих. З'являється спазм акомодації, який може перерости в справжню короткозорість", - розповідає лікар-офтальмолог клініки "Оптимед" Олена Ковальчук. І чим менше розмір екрану, тим більше шансів посадити зір (м'язи спазмуються більше). В офісі проекту всі побоювання відкидають. "На уроці дитина буде використовувати пристрій максимум 10-15 хвилин. Це не завдасть шкоди для зору", - впевнений Ігор Курус. Хоча, з іншого боку, якщо домашні завдання будуть поміщені в нетбук, то вдома хлопцям доведеться проводити за ним пристойний відрізок часу. Тому важливо, щоб розробники "зашили" програму, завдяки якій пристрій буде відключатися (або блокуватися, наприклад) кожні 45-50 хвилин на 5-10 хвилин.

ДІТИ ЗАБУДУТЬ КНИГИ. Багато вчителів і батьки вважають, що якщо дітям роздадуть електронні пристрої для навчання, то вони і зовсім забудуть про читання книг. "Вони і так мало читають і багато сидять перед монітором. Не потрібно ще більше віддаляти їх від книги", - не схвалює нововведення завуч з навчально-виховної роботи і вчителька математики Українського фізико-математичного ліцею КНУ ім. Т. Шевченка Катерина Давидова.

ЩО НАЙКРАЩЕ ПІДХОДИТЬ ШКОЛЬНИКУ?

НОУТБУК

Шкода для очей. У ноутбуків найбільші екрани. А чим більше екран, тим це краще для зору. Крім того, тут можна відрегулювати кут нахилу екрану.

Зручність використання. За рахунок розмірів на ньому найзручніше читати і набирати текст. Однак ноут доведеться носити в окремій сумці, плюс брати з собою блок живлення: час автономної роботи - максимум 2-3 години. Зате в в ноут є кришка, яка захищає екран від пошкоджень. Мінус - наявність механічних рухомих елементів (жорстких дисків), які можуть зламатися (в ридерах і планшетах їх немає).

Функціональні можливості. Такі ж, як і в звичайному комп'ютері (робота з документами, з файлами аудіо- та відеоформату, є камера, підтримує WI-FI і т. Д.).

Можливість перепрошити. Можна за 200-300 грн.) "Знести" стару систему і поставити нову.

нетбук

Шкода для очей. Невеликий екран, тому більше, ніж від ноутбука, навантаження на очі. На відміну від ноута, купити нетбук з захищає зір екраном майже неможливо.

Зручність використання. Легкий і маленький, тому зручний для носіння, працює без підзарядки в 2 рази довше, ніж звичайний ноутбук. Однак через невеликий екрану на ньому складніше читати, і через маленьких кнопок можуть виникнути складності з набором тексту. До того ж відсутня CD-ROM.

Функціональні можливості. Доступно все той же, що і на ноутбуці. Однак через те що небтук призначений в основному для роботи в інтернеті, його потужність менше і складні програми можуть гальмувати.

Можливість перепрошити. Легко, як і ноутбук.

рідер

Шкода для очей. У ридерах використовується технологія "електронний папір". За рахунок неї екран не мерехтить, не випромінює світло, а просто його відображає, як звичайний аркуш паперу. Це знижує навантаження на очі.

Зручність використання. Легкий, можна покласти в рюкзак або велику кишеню, не доведеться брати з собою підзарядку (від 8 годин і до тижня тримає заряд). Однак не підійде для постійної роботи: екран дуже маленький.

Функціональні можливості. Рідери розраховані тільки на читання книг і перегляд зображень (лише у меншості є доступ до інтернету, робота з аудіо- та відеофайлами). До того ж немає повноцінного текстового редактора, щоб набирати текст.

Можливість перепрошити. Легко, як і ноутбук.

ПЛАНШЕТНИЙ ПК

Шкода для очей. Поступається ридеру, але безпечніше, ніж ноутбук і нетбук (при виготовленні екранів використовуються більш дорогі технології).

Зручність використання. Легкий, увійде в шкільний рюкзак. Якщо немає спеціальної підставки, то можуть бути проблеми з набором тексту: однією рукою доведеться тримати планшет, інший - вводити літери. А якщо рука волога, то вводити текст на сенсорному екрані майже неможливо. Щоб було зручніше читати і навіть набирати текст, доведеться купити спеціальну підставку з клавіатурою.

Функціональні можливості. Все той же, що і в ноут. Але складно встановити будь-яку програму, якщо вона не створена під планшет.

Можливість перепрошити. Перепрошивати, як і всі інші пристрої.

Джерело: дані компаній "ПК Майстер" та ITSource

РЕЗЮМЕ "СЬОГОДНІ". Найменш "примхливе" і найбільш зручне з усіх пристроїв все ж нетбук - проте якщо забезпечити школярів пристроями з великим екраном. По суті, за функціональними можливостями майже не відстає від ноутбука. До того ж легкий, зручний для транспортування і досить довго тримає заряд.

Читайте найважлівіші та найцікавіші новини в нашому Telegram

ЩО БУДЕ В нетбук?
А що ж тоді буде, якщо у школяра в портфелі буде сучасний пристрій типу нетбук?
ЩО НАЙКРАЩЕ ПІДХОДИТЬ ШКОЛЬНИКУ?
Яндекс цитирования
Adobe Photoshop | 2D графика, 2D анимация Adobe Illustrator | графика, вектор, анимация Adobe Flash | графика, вектор, анимация Adobe Acrobat | графика, текст Adobe After Effects | графика, анимация, спецэффекты Adobe Premiere Pro | графика, анимация, спецэффекты, монтаж Sound Forge | редактирование звука и музыки ZBrush | программа для трёхмерного моделирования Autodesk Mudbox — графическая программа, для создания 3D объектов, 2D скетчей, карт неровностей, карт нормалей, карт замещения. UVLayout - приложение для создания и редактирования UV координат треxмерных объектов Autodesk 3DMax | 3D графика, 3D моделирование, 3D анимация Autodesk Maya | 3D графика, 3D моделирование, 3D анимация Cinema 4D | 3D графика, 3D моделирование, 3D анимация Blender | 3D графика, 3D моделирование, 3D анимация